Czy joga jest leczeniem depresji?

Czy joga jest leczeniem depresji?

Widzimy to w telewizji, w filmach, na siłowni, gdziekolwiek. Wszyscy mówią o jodze i wszystkich jej fizycznych, psychologicznych, duchowych, transcendentalnych korzyściach i tak dalej, że wielu z nas budzi niepokój sceptycyzmu. Zwłaszcza jeśli chodzi o zdrowie psychiczne. Zdrowy sceptycyzm, który chroni nas przed globalną tendencją do komercjalizacji terapii, programów i metod leczenia, a jeśli pozostały czas i pieniądze, oceny ich skuteczności.

Podczas ostatniej dorocznej konwencji APA (American Psychological Association) zaprezentowano różne badania na temat korzyści płynących z jogi, które mogą pomóc nam lepiej zrozumieć, jaki wpływ mają na zdrowie psychiczne i czy są użytecznym źródłem do wdrożenia w terapii.

Hatha Joga
Pierwsze badanie polegało na ocenie przeciwdepresyjnych efektów hatha jogi (rodzaju jogi praktykowanej w ciepłym pomieszczeniu i podkreślającej ćwiczenia w połączeniu z ćwiczeniami medytacyjnymi i oddechowymi) przez 8 tygodni z próbą 23 męskich weteranów wojennych. Po zakończeniu ćwiczeń przez 8 tygodni uczestnicy zostali poproszeni o ocenę w skali od 1 do 10, czy podobały im się ćwiczenia i czy poleciliby je innym weteranom. Średnia satysfakcja z ćwiczeń wyniosła 9,4 punktu. Wszyscy weterani powiedzieli, że zalecają ćwiczenia, a co ważniejsze, stwierdzono znaczne zmniejszenie objawów depresyjnych po zakończeniu leczenia.

Bikram joga
Bikram joga, jest jednym z najbardziej popularnych rodzajów jogi. Jest to podobne do hatha jogi, ponieważ jest również praktykowane w gorącym pokoju, ale z tą różnicą, że jej ćwiczenia mają określoną sekwencję pozycji. Aby dowiedzieć się o jego potencjalnych korzyściach, University of San Francisco ocenił 52 kobiety w wieku od 25 do 45 lat, u których zdiagnozowano depresję. Połowa z nich uczestniczyła w dwóch sesjach jogi Bikram tygodniowo przez dwa miesiące. Drugiej połowie (grupie kontrolnej) uczestników powiedziano, że znajdą się na liście oczekujących, aby mogli ćwiczyć ćwiczenia. Po zakończeniu dwumiesięcznego szkolenia uczestnicy zostali przeszacowani i stwierdzono znaczne zmniejszenie objawów depresji w porównaniu z grupą kontrolną. W innym badaniu eksperymentalnym z udziałem 29 osób praktykujących ten sam rodzaj jogi stwierdzono również znaczne zmniejszenie objawów depresji i poprawę jakości życia, optymizmu oraz funkcjonowania fizycznego i poznawczego.

Joga w leczeniu przewlekłej lub opornej na leczenie depresji

Konferencja, którą nazwaliśmy na początku, przedstawiła holenderskich naukowców, którzy przedstawili dwa cenne badania dotyczące wpływu jogi na przewlekłą depresję, bardzo złożony i niebezpieczny stan psychiczny.

Joga w leczeniu przewlekłej lub opornej na leczenie depresji

Pierwsze badanie przeprowadzono z udziałem 12 pacjentów, którzy cierpieli na przewlekłą depresję średnio przez 11 lat. Uczestniczyli w dziewięciu sesjach jogi. Każdy uczestnik był oceniany przed i po teście nasilenia depresji, lęku, stresu, myślenia i lęku. Badanie uzyskało wyniki podobne do tych, które później nazwaliśmy, stwierdzając zmniejszenie objawów depresji, lęku i stresu. Poprawa pozostała stała po czterech miesiącach (zaobserwowano). Chociaż przeżuwanie i lęk nie zmniejszyły się na równi z innymi objawami, spadek stwierdzono również w fazie obserwacji.

W innym badaniu tego samego zespołu, który porównał efekty jogi z technikami relacji u 74 uczniów z umiarkowaną depresją, którzy otrzymali 30 minut jogi lub relaksu, a następnie zostali poproszeni o wykonywanie ćwiczeń przez osiem kolejnych nocy za pomocą krótkiego 15-minutowego filmu wyjaśniającego. Wstępne wyniki wykazały, że zarówno joga, jak i relaksacja były skuteczne w zmniejszaniu objawów. Ale porównując te same osoby, dwa miesiące później, stwierdzono, że ci, którzy ćwiczyli jogę, mieli większe zmniejszenie objawów depresji, lęku i stresu w porównaniu z grupą, która dokonała relaksu.

Czy wszyscy uprawiacie jogę?

Widzę już, że niektórzy instruktorzy jogi cytują ten artykuł jako dowód, że joga „leczy depresję”. To prawda, że wyniki są obiecujące. Ale jednocześnie musimy być ostrożni i nie przeceniać tego, co naprawdę oznaczają te wyniki. Po pierwsze, chociaż wymieniliśmy kilka nowych badań na ten temat, nie jest to wyczerpujący przegląd. Ponadto joga nie może zastąpić tradycyjnych psychologicznych / psychofarmakologicznych metod leczenia depresji, ale być może możemy wykorzystać ją jako kolejny zasób w ramach ustrukturyzowanego leczenia z wystarczającymi dowodami. Najlepszym tego przykładem jest joga-ulepszona terapia poznawczo-behawioralna (i-CBT), odmiana terapii poznawczo-behawioralnej, która dodaje do swojego protokołu praktykę jogi.

Dodaj komentarz